نویسنده : اکبر شریفی
بنگاه های کوچک و متوسط ( Sme : small and medium-sized enterprises) :
بنگاه های کوچک و متوسط محرک اصلی تحقق کارآفرینی هستند، کارکنانشان از انگیزه بالایی برخوردارند و فعالیت ها و ابتکار عمل افراد در این بنگاهها سریعاً به نتیجه می رسد.
بنگاههای کوچک و متوسط سهم بسزایی در تبدیل اقتصاد به اقتصادی رقابتی، پویا، مبتنی بر دانش و نیز توانایی رشد مداوم، ایجاد شغل و تحکیم انسجام اجتماعی دارند.
شرکت فرابورس ایران با راهاندازی بازار سرمایه شرکتهای کوچک و متوسط (SME) امکان حضور شرکتهای دانشبنیان را برای برخورداری از مزایای مالی فراهم کرده است.
در بازار سرمایه کشور معاملات بیشتر از سوی شرکتهای بزرگ صنعتی صورت میگیرد و جای حضور شرکتهای کوچک و متوسط در بازار سرمایه خالی است. هدف طرح SME ، رشد و تعالی شرکتهای کوچک و یافتن جایگاه واقعی این شرکتها در اقتصاد کشور باعث ایجاد بازار سرمایه SME شده است.
قوانین و مقرراتی که در بازارهای دیگر فرابورس و بورس وجود دارد، در بازار سرمایه SME اعمال نمیشود و بیشتر عملکرد آتی شرکتها مورد بررسی قرار میگیرد نه عملیات مالی حال حاضر آنها. شرکتها پس از آن که وارد این بازار میشوند، از مزایای این طرح مانند امکان ارتقاء به بازارهای بالاتر و رشد و افزایش تامین مالی و برندینگ برخوردار خواهند شد.
خرید سهام این شرکت ها، صرفا توسط اشخاص حقوقی و سرمایه گذاران نهادی صورت می پذیرد و سرمایه گذاران خرد حق خرید سهام این شرکت ها را ندارند. به دلیل این که هدف از سرمایهگذاری در این بازار کوتاهمدت نیست بلکه با یک دید بلندمدت و به دور از هرگونه سفتهبازی خواهد بود.
جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.
نویسنده : اکبر شریفی
انواع بازار در تابلوی فرابورس چیست؟
سرمایه گذاری چیست؟ (Investment )